De Covid19-tegoedbon

De Covid19-tegoedbon

Deel dit artikel

Situatie op 8 mei 2020
 
Vanuit de overheid werd er een systeem van Covid19-tegoedbonnen ontworpen om enerzijds de reissector te ondersteunen en anderzijds jou als klant de financiële bescherming te geven die je verdient. De voorschotten/betalingen die ons Selectair kantoor van jou ontvangen heeft, worden doorgestort naar zowel de binnen- als buitenlandse dienstverstrekkers waarmee jouw reis samengesteld werd. Vandaar dat de onmiddellijke terugbetaling van jouw reis niet mogelijk is en de Covid19-tegoedbonnen in het leven geroepen werden.

Aangezien we als reisagent maar al te goed begrijpen dat het systeem van tegoedbonnen complexe materie is, zetten we hier de belangrijkste punten op een rij. We hopen hiermee wat meer duidelijkheid te scheppen naar onze klanten toe.
  • Wanneer jouw reis geannuleerd wordt door de organisator of wegens reisverbod, zijn er twee mogelijkheden afhankelijk van het type reis:
Mogelijkheid 1: een pakketreis.Indien deze geannuleerd wordt door de organisator, ontvang je een Covid19-tegoedbon.
Indien je bij ons een pakketreis reserveerde – een pakketreis is een combinatie van reisdiensten zoals bijvoorbeeld vervoer en logies – en deze geannuleerd werd omwille van het coronavirus, ontvang je van ons een tegoedbon. Het systeem van tegoedbonnen is geldig voor alle reizen met vertrek tot 7 juni vanwege het reisverbod in België. Daarnaast kan de tegoedbon ook uitgegeven worden voor een pakketreis die na de crisisperiode niet kan plaatsvinden, omwille van de impact van het coronavirus op het correct uitvoeren van de reis. Dit kan om tal van redenen zijn zoals een inreisverbod voor het land waar je naartoe zou reizen, een hotel dat haar deuren nog niet opent of nog niet aangepast is aan de opgelegde veiligheidsvoorschriften,een gewijzigde vluchtfrequentie bij de luchtvaartmaatschappij, etc. Ter volledigheid, afhankelijk van de verdere beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad kan de datum van 7 juni voor het reisverbod bij Belgen nog opgeschoven worden.
 
Mogelijkheid 2: een reisdienst. Indien deze geannuleerd wordt door de organisator, ontvang je een alternatief ter waarde van het bedrag dat je voor deze reisdienst betaalde.
De Covid19-bonnen zijn enkel in het leven geroepen voor pakketreizen. Indien je 1 reisdienst bij ons aankocht zoals bijvoorbeeld enkel jouw vlucht of een overnachting, ontvang je geen Covid19-tegoedbon. De leverancier zal een voorstel opmaken ter compensatie van de, door overmacht, niet uitgevoerde reisdienst. In sommige gevallen kan je meteen omboeken naar een andere datum, in andere gevallen krijg je een vouche- r die je later kan besteden. Daarnaast is het ook mogelijk dat je leverancier een terugbetaling voorziet. Dit bekijken we telkens in samenspraak met de partij waar de reisdienst gereserveerd werd.
  • Wanneer je zelf jouw reis annuleert terwijl deze nog niet werd geannuleerd door de organisator of door een reisverbod omwille van Covid19, dienen annuleringskosten betaald te worden. Eens je daarvoor gekozen hebt, is dat onherroepelijk en kan je later niet alsnog een tegoedbon vragen. 


Het systeem de van de Covid19-tegoedbonnen (zie mogelijkheid 1 hierboven) :
  • Is wettelijk bepaald via een Ministerieel Besluit en kan niet geweigerd worden.
  • Je ontvangt een tegoedbon voor het bedrag dat je aan ons betaald hebt. Indien er dus een saldo openstaat voor een reis die omwille van het coronavirus geannuleerd wordt, hoef je dat niet te betalen.

Van wie ontvang je een tegoedbon?
Indien wij het pakket volledig aangekocht hebben bij onze leverancier, dan zijn wij doorverkoper en ontvang je via ons een tegoedbon van de reisorganisator.
Indien wij voor jou zelf het pakket samengesteld hebben, ontvang je een tegoedbon van ons Selectair kantoor.

Wat zijn de voorwaarden voor het gebruik van de tegoedbon?
  • De tegoedbon kan gebruikt worden voor een reis uit het aanbod van de uitgever van die tegoedbon. Bij velen kan je bijv. van bestemming wijzigen als dat in het aanbod zit van wie de tegoedbon uitgeeft, maar dat is geen vaste regel.
  • De tegoedbon is minstens 1 jaar geldig. De vervaldatum is de uiterlijke datum waarop je jouw reis kan reserveren bij ons, dit wil zeggen dat de reis ook in een latere periode mag vallen dan de vervaldatum.
  • Indien de tegoedbon niet of niet volledig opgenomen is na 1 jaar, kan een terugbetaling voor het saldo gevraagd worden. Wij proberen dat dan zo snel mogelijk te doen, maar zijn afhankelijk van de terugbetaling van de leveranciers. Zij hebben een wettelijke betaaltermijn van 6 maanden. Uiteraard betaalt ons Selectair kantoor je sneller uit, als het geld ook door ons vroeger ontvangen wordt.
  • De tegoedbonnen zijn gedekt tegen financieel onvermogen bij ons of de leverancier. Dit is immers verplicht voor wie in België gevestigd is en reizen aanbiedt. 
 
Dit is een algemene schets: ieder dossier heeft haar specifieke kenmerken. Dus contacteer ons gerust om meer informatie in te winnen over jouw reis en om te overleggen wat je best doet. 
 
Voor wie dit leest en geen dossiers heeft bij ons Selectair kantoor: voor reizen geboekt bij een leverancier in ons land gelden dezelfde regels. Wie (online) in het buitenland geboekt heeft, hangt vast aan de regels van het land waar de reis geboekt is.
 
#Samensterk
 
Wim helpt je graag verder
Wim helpt je graag verder

Wim helpt je graag verder

Heb je een vraag? Bel ons gerust even op of stuur ons een mailtje. Dan maken wij zo snel mogelijk werk van jouw aanvraag.